Stöd och omsorg

Kommunens tillagningskök

Skickades in: 2020-07-21

Har frågor angående tillagningsköken i kommunen. Varför ska det dras ner på det? Det finns väl inga fördelar överhuvudtaget med det (förutom en liten besparing som sägs vara anledningen)? Vad blir det för kvalité på maten som skall fraktas ut till olika delar i kommunen, både näringsmässigt och "nylagat" känslan? Miljöaspekt? Det ska då köras flera mil istället för att finnas på stället.

Barnen i skolor och förskolor samt de äldre behöver god vällagad mat som inte varmhållits alldeles för länge. Att centralisera allt känns inte som en bra framtid alls och det är sorgligt att man drar in på så mycket viktigt! Solgården är också ett exempel. Låt det finnas kvar och låt de tillaga maten där! Uppvidinge kommun är utspritt på en stor yta och sådant här måste få kosta! Vad sparar man egentligen i längden?

Svarade: 2020-08-03

Anledningen till att vi endast kommer att ha tillagningskök på två ställen är att få ner våra kostnader men samtidigt behålla en hög kvalitet, våra andra kök kommer vara mottagningskök med bra service för sina beställare. De personer som kommer att äta i våra matsalar kommer inte märka om maten är levererad från något av våra tillagningskök eller tillagas på annan plats.

Kvalitén på maten kommer vara lika på alla platser och lukten av mat kommer finnas kvar likaså.
Det är många kommuner och regioner som gör och har gjort som vi nu kommer göra för att uppnå samma resultat som vi behöver i vår kommun. Ibland är vi tvungna att förändra verksamheterna utifrån att pengar och kvalitet måste gå hand i hand, med större enheter blir det oftast mer kostnadseffektivt och organisationen mindre sårbar vid mindre förändringar.

Niklas Jonsson (S),

Kommunstyrelsens ordförande