Boende och miljö

Skadegörelse på busskurer

Skickades in: 2023-07-31

Läste precis på SVT att ni har skadegörelse på busskuren för 10000 per busskur, varför använder ni inte plexiglas eller ännu bättre för skattebetalarna plankor, varför ska man behöva se ut bakåt i en busskur, räcker ju med en "fönsterruta" i riktning så man ser när bussen kommer.

Svarade: 2023-08-29

Tack för din fråga, anledningen till att väggarna på våra busskurer är i härdat glas är för att kunna se in och förhindra att oegentligheter som exempelvis våldtäkter, stölder, droghandel osv sker i busskurerna. Det är alltså en säkerhetsfråga för de som ska vistas vid busshållplatsen.

På vissa ställen i kommunen så har vi gjort undantag från detta då det på grund av återkommande skadegörelse inte var hållbart att använda sig glas, exempelvis vid bussterminalen i Åseda där ett annat material använts.

För mer information kan du också kontakta Trafikverket som förvaltar de busskurer som kommunen inte har hand om.

Med vänlig hälsning

Tekniska avdelningen