Så röstar du på valdagen

På valdagen för EU-valet, den 9 juni 2024, kan du rösta i din vallokal.

På röstkortet som kommer hem i din brevlåda står det vilken lokal du ska gå till. På den här sidan förklarar vi hur det går till att rösta och var du kan rösta någonstans.

Här kan du rösta

Vallokalerna håller öppet mellan 08:00 till 21:00.

• Valdistrikt Åseda Norra: lokal ej bestämd, bestäms i februari 2024
  • Valdistrikt Åseda Södra: Åsedaskolans matsal
  • Valdistrikt Lenhovda: Fritidslokalen Borgen
  • Valdistrikt Nottebäck: lokal ej bestämd, bestäms i februari 2024
  • Valdistrikt Älghult: Alstermo folkets hus, sal C

Information om vallokaler finns även på valmyndighetens hemsida Länk till annan webbplats..

Vallokaler och öppettider

På ditt röstkort står det vilken vallokal du kan rösta i. Information om vallokalens öppettid framgår av röstkortet samt informationen i "Här kan du rösta". Det är bara du och andra röstberättigade i samma valdistrikt som kan rösta i den vallokal som står på röstkortet.

Så funkar indelningen i valdistrikt Länk till annan webbplats.

Från den 22 maj och fram till den 9 juni kan du också förtidsrösta.

Läs mer om förtidsröstning

Du behöver kunna identifiera dig

Du behöver ha med dig id-handling när du röstar. Id-handlingen ska vara giltig men i vissa fall kan även en utgången id-handling användas. Det är röstmottagaren som avgör vilka id-handlingar som ska godkännas.

Har du ingen id-handling kan en annan person som fyllt 18 år intyga din identitet. Personen som intygar måste visa sin id-handling.

Röstkort inte nödvändigt men praktiskt

Film om att rösta i vallokalen på valdagen

Filmen har svenskt tal. Du kan välja svensk textning när filmen spelas upp. Filmens längd är 1 minut och 27 sekunder.

Informationsmaterial ifrån valmyndigheten

Instruktionerna om hur valet går till, är hämtade från valmyndighetens hemsida.

Valmyndighetens hemsida Länk till annan webbplats.