Kultur och fritid

Lokal för biblioteket i Lenhovda

Skickades in: 2020-09-19

Det är ingen bra idé att ha biblioteket i Sockenstugan i Lenhovda! Det är trångt, svårtillgängligt för rullstolsburna och det finns ingen handikapptoalett och heller ingen hiss till övervåningen. Det finns bättre alternativ att ha biblioteket stationerat. Till exempel:
I gamla Swedbanks lokal på Storgatan,
I gamla postlokalen i samma område som apoteket och socialförvaltningen
I gamla Smedjans lokaler på Bäckgatan
Det skadar inte att titta på flera möjliga alternativ till bibliotekslokaler. Det måste vara lättillgängligt.

Svarade: 2020-10-02

Tack för din synpunkt, den betyder mycket för Uppvidinge kommun.

Biblioteksfrågan i Lenhovda har varit aktuell under flera år. Skolan i Lenhovda behöver lokalen som används som bibliotek nu. Uppvidinge kommun har utrett frågan noggrant för att hitta den lokal som är bäst lämpad för biblioteksändamål. Sockenstugan kommer att anpassas så att den blir en bra lokal för biblioteksändamål. De övriga lokaler som du nämner finns det andra tankar och inriktningar för.

Patrik Ivarsson
Chef för samhällsserviceförvaltningen