Gator och parker

Hastighet på Hammarvägen i Åseda

Skickades in: 2022-05-03

Jag ser att många frågor handlar om hastigheter i Åseda. Vill också påtala detta. Det finns en gata där hastigheterna överskrider den fastställda hastigheten ordentligt. Det är Hammarvägen, mellan 23/37 och Östra industriområdet. Denna gata Hammarvägen är
skyltad 50 kilometer i timmen. Det har förekommit flera trafikolyckor i korsningen Hammarvägen-Järnvägsgatan. Vissa gånger har bara turen gjort att ingen allvarligare olycka har hänt. Det förekommer tydligen ett samarbete med polisen, att ha kontroller angående
hastigheter. Jag vill att kommunen begär en hastighetskontroll hos polisen, på Hammarvägen eller ännu bättre, att en hastighetskamera monteras på gatan. Gatan är mycket trafikerad och vid skiftbyte på industrierna är det oftast mycket höga hastigheter.

Svarade: 2022-05-07

Tack för din synpunkt!

Hastighetsöverträdelser med fordon är ett problem i Uppvidinge kommun. För att kunna arbeta med detta har Samhällsserviceförvaltningen köpt in en portabel elektronisk hastighetstavla som visar fordonsföraren vilken hastighet hen håller. Detta gör Samhällsserviceförvaltningen för att uppmärksamma föraren av fordonets hastighet så att hen kan sänka hastigheten. Uppvidinge kommun och Polismyndigheten har ett gott samarbete och vi kommer att diskutera denna fråga (Hammarvägens hastighet). Samhällsserviceförvaltningen kommer också att flytta den portabla hastighetstavlan till Hammarvägen, när det ges tillfälle.

Patrik Ivarsson
Förvaltningschef Samhällsserviceförvaltningen