Boende och miljö

Skrotbil i Lenhovda

Skickades in: 2022-09-17

Hur går det med bilen vid gymmet i Lenhovda? Dags att ta bort den?

Hälsningar Lenhovdabo

Svarade: 2022-10-13

För att vi som kommun ska få forsla bort ett övergivet fordon krävs enligt lag att vi följer vissa steg i en process. Vi har precis fått registreringsbeviset från Transportstyrelsen på en skrotbil i Lenhovda, efter processen där vi åberopar Lag (1982:129) om flyttning av fordon i vissa fall. Det ger oss nu rätt att skicka den till en auktoriserad skrotfirma. För att detta sista steg nu ska ske behöver vi anlita en bärgningsfirma, vilket är på gång.

Den som undrar hur det går till att flytta ett fordon som någon lämnat/dumpat på privat eller kommunal mark kan läsa reglerna för detta i Lag (1982:129) om flyttning av fordon i vissa fall:

Sveriges Riksdag - Lag (1982:129) om flyttning av fordon i vissa fall Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Mattias Pedersen
Miljö- och hälsoskyddsinspektör