Boende och miljö

Fiskmåsar i Åseda

Skickades in: 2021-07-16

Angående alla dessa skrikande fiskmåsar i hela Åseda som håller folk vakna på nätterna så sömnen störs och påverkar arbeten. Det måste gå att göra något åt saken! Även attackerar dom folk och barn som inte kan vara ute på sina lekplatser.

Vet att det är en fråga för fastighetsägare men detta är ett problem som gäller i hela byn och inte specifika bostäder.

Det blir bara värre och värre för varje år. Gör något åt detta innan folk börjar skjuta fåglarna själva vilket jag hört redan diskuteras!

Svarade: 2021-08-20

Ja, måsar på försommaren är ju numera ett problem. Under tiden de häckar kan olika typer av olägenhet uppstå.

Det kommunen kan göra är en del men inte allt. Vi kan låta de kommunala jägarna avliva måsar. Det är en mycket kortsiktig lösning även om det kan tyckas annorlunda. Det jag menar är att nya måsar tar de skjutnas plats ganska snart. Därför är det bättre att sätta upp silhuetter av rovfåglar med mera som skrämmer bort fåglarna så att häckning inte sker där. Något som varje fastighetsägare som upplever problem själv kan ombesörja.

Sist men bäst är inte bygga hus med platta tak som skapar de vattensamlingar som oftast drar till sig måsarna.

Karin Holst
Förvaltningschef Miljö- och byggnadsförvaltningen