Boende och miljö

Informera polisen om buskörning i Klavreström och Norrhult

Skickades in: 2020-08-11

Kan ni på kommunen informera polisen att behovet är stort att vara synlig i dessa samhällen både dagtid som kvälls- och nattetid, och att ta fast och bötfälla, detta skickar signaler till övriga att man ska skärpa sig.

Är det inte höga hastigheter genom samhällena med olika sorters fordon, så är det buskörningar med A-traktorer, eller som nu det senaste att trimmade och ombyggda mopeder/motorcyklar/minibikes buskör på dagar och nätter på gator och på smalspåret mellan Norrhult och Klavreström, info och bilder om dessa unga förmågor hittar säkert polisen lokalt på Facebook.

Vi som jobbar och försörjer och bidrar med skattepengar vi vill ha lugna nätter, hänsyn i trafiken och trygga gator.

Svarade: 2020-08-14

Uppvidinge kommun har kontinuerlig kontakt med polisen och Lokalpolisområde Nybro. Kontakten innebär bland annat att synpunkter som denna framförs och att frågor som berör invånares trygghet tas upp när de dyker upp. I det lokala brottsförebyggande rådet möts kommunala företrädare och polisen för att planera arbetet. Kommunala förvaltningar har även löpande kontakt med polisen i olika frågor.

Invånare kan också påverka, bland annat genom att uppmärksamma polisen på otrygghet och aktuella händelser. Tipsa polisen om brott via deras webbplats:

Tipsa polisen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Kommunens vilja är att alla visar hänsyn i trafiken och respekterar regler och bestämmelser. Vi har vidarebefordrat din synpunkt till polisen, som meddelar att man under de senaste veckorna varit aktiva med både fordons- och förarkontroller i området.

Anders Käll
Ordförande i lokala BRÅ