Enskilt avlopp

Om du bor på landsbygden har du förmodligen enskilt avlopp. Som fastighetsägare har du ansvar för att avloppsvatten från din fastighet renas tillräckligt innan det släpps ut.

Ett väl fungerande avlopp är viktigt för att skydda ditt dricksvatten från föroreningar, såsom kemikalier, bakterier och virus. Det är också viktigt för att hindra näringsämnen från att läcka ut i våra vattendrag och skapa övergödning. Övergödning är ett miljöproblem som leder till algblomning, syrebrist och fiskdöd.

Lagen säger att avloppsvatten ska behandlas så att människors hälsa och miljön skyddas. Hur känslig omgivningen är påverkar hur hårda krav som ställs, kommunen gör därför en bedömning i varje enskilt fall. Kraven måste vara rimliga i förhållande till nyttan för hälsa och miljö och inte leda till orimliga kostnader.

Anmäl eller ansök om enkilt avlopp

Innan du anlägger eller ändrar ditt enskilda avlopp måste du söka tillstånd eller anmäla det till oss på kommunen. Vi strävar efter att ta ett beslut i ditt ärende inom 8 veckor från det att ansökan eller anmälan är komplett.

Att anlägga avlopp innebär ett samspel mellan dig som fastighetsägare, oss på kommunen samt eventuell entreprenör

Uppvidinge kommun bedömer vilka reningskrav som din anläggning måste uppfylla. Men det är du som väljer teknik. För att åtgärda eller anlägga ett nytt avlopp måste du först ha ett skriftligt tillstånd.

Så går det till när du ansöker om tillstånd eller anmäler en ändring

När du skickar in din ansökan eller anmälan bedömer en handläggare om det du tänker göra uppfyller de krav som finns. Kraven finns i första hand i miljöbalken.

  1. Skaffa dig kunskap och välj en kunnig entreprenör
  2. Undersök marken med hjälp av provgrop och markanalys (om du ska anlägga en markbaserad anläggning.
  3. Skicka in ansökan eller anmälan (länk till blankett)
  4. Kommunen handlägger ansökan, åker ut på platsbesök, frågar efter komplettering och hör eventuellt grannar.
  5. Du får ett skriftligt tillstånd, 3 veckor efter att du tagit emot det, och dina eventuella grannar också gjort det är överklagningstiden över och du kan börja gräva ditt enskilda avlopp.
  6. Du har 2 år på dig att påbörja att anlägga ditt avlopp och 5 år på dig att bli klar.
  7. Skicka in en entreprenörsrapport (länk till blankett). Du som fastighetsägare är ansvarig för att se till att din entreprenör fyller i och skickar in rapporten.
  8. Du behöver också anmäla till Kretslopp sydost att din avloppsanläggning är klar så att din slambrunn kan läggas in i körrutten.
  9. När avloppsanläggningen är gjord ansvarar du som fastighetsägare för att reningen fungerar. Miljö- och byggnämnden kan ställa krav på att du utför undersökningar eller vidtar åtgärder om det behövs.
Lyssna