Enskilda vägar

De enskilda vägarna utgör den största delen av Uppvidinge kommuns vägnät.

Enskilda vägar utgör ett viktigt komplement till de allmänna vägarna för framkomlighet och tillgänglighet i hela kommunen. De väghållare som har ansvar för enskilda vägar är ofta en organisation, till exempel vägförening, samfällighetsförening eller vägsamfällighet och i enstaka fall en enskild markägare.

Enskilda vägar och vinterväghållning

För alla enskilda vägar där det finns fastigheter som har permanentboende och det är längre än 100 meter till närmsta snöröjda väg står kommunen för kostnaden. De finns med på vår snöröjningskarta på Uppvidinge kommuns hemsida.

Karta vinterväghållning glesbygd Pdf, 1 MB, öppnas i nytt fönster.

Enskilda vägar och årliga bidrag

Det är Trafikverket som ger årliga bidrag för drift och underhåll samt bistår väghållarna med råd och stöd i vägtekniska frågor.

Trafikverkets information om enskilda vägar Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Ansök om särskilda driftbidrag för enskilda vägar

Trafikverket betalar årliga driftbidrag och kan bevilja stöd för specifika arbeten som förstärkning, beläggning och säkerhetsåtgärder. Uppvidinge kommun kan komplettera detta stöd för vägar som redan får årligt driftbidrag från Trafikverket, dock högst 15% av totalkostnaden.

Vad kan bidraget täcka?

Bidraget kan gå till exempelvis:

  • Utbyte av vägtrummor (>500 mm).
  • Förstärkning med bärlagergrus.
  • Ombyggnad av väg eller bro.
  • Trafiksäkerhetsåtgärder.

Villkor för bidrag

  • Vägen måste ha årligt driftbidrag från Trafikverket.
  • Ansökan måste godkännas innan arbetet påbörjas.
  • Kommunens bidrag tillsammans med andra stöd får inte överstiga godkänd totalkostnad.

Ansökan

Ansök via kommunens e-tjänst eller kontakta Samhällsserviceförvaltningen.

Följande handlingar ska bifogas:

  • Trafikverkets beslut om särskilt bidrag.
  • Kostnadsberäkning och karta.
  • Bokslut, revisionsutlåtande och mötesprotokoll.

Ansökningsperiod

Ansökningar ska lämnas senast 2 maj det år åtgärden ska utföras.

Redovisning

Slutredovisning ska skickas in senast tre månader efter Trafikverkets slutbesiktning. Utbetalning sker efter kommunens granskning.

Riktlinjer och regler för bidrag till enskilda vägar

Bidrag till enskilda vägar

Det är Trafikverket som ger årliga bidrag för drift och underhåll samt bistår väghållarna med råd och stöd i vägtekniska frågor. Utöver det årliga driftbidraget som betalas ut av Trafikverket till statsbidragsberättigade enskilda vägar finns det även möjlighet för vägsamfälligheterna att söka medel hos Trafikverket då de ska utföra speciella arbeten på vägarna, det kan exempelvis handla om förstärknings- och beläggningsarbeten. Efter godkänt arbete betalar Trafikverket en procentuell del av kostnaden. För att få ytterligare täckning för kostnaderna kan väghållaren välja att också ansöka om bidrag från kommunen.

Begrepp

Ordet förening innebär i dessa regler både samfällighetsförening med uppgift att förvalta väg såsom gemensamhetsanläggning enligt lantmäteriförrättning och vägförening bildad enligt äldre beslut eller på frivilligt sätt.

Exempel på åtgärder kan vara:

  • Utbyte av vägtrummor med diameter 500 millimeter och större.
  • Förstärkning av vägsträcka med bärlagergrus.
  • Omläggning av vägsträcka.
  • Ombyggnad av vägskäl mot allmän väg inklusive beläggning.
  • Vägräcken eller annan trafiksäkerhetsåtgärd.
  • Ombyggnad eller reparation av bro.
  • Beläggningsåtgärder endast till vägar i trafikklass hög.
  • Upprustning av ny bidragsväg.

Bidrag lämnas inte till administration av föreningsverksamhet eller till anläggande av så kallade farthinder.

Villkor

  • Förening som söker ska vara verksam enligt egen stadga eller i vart fall ha utsedd styrelse med kassör och därtill revisor. Vidare ska förening hålla räkenskaper, sammanställa årsbokslut med tillhörande revisionsutlåtande samt hålla årsmöte som protokollförs.
  • För att kunna söka särskilda driftbidrag från Uppvidinge kommun måste vägen få ett årligt driftsbidrag från Trafikverket.
  • Uppvidinge kommun beviljar bara särskilt driftbidrag till åtgärder som också har beviljats särskilt driftbidrag från Trafikverket.
  • Bidraget från Uppvidinge kommun ska inte någon gång tillsammans med övriga bidrag och insatser överstiga den totalkostnad som Trafikverket har beräknat eller godkänt för den särskilda driftåtgärden.
  • Bidragets storlek för en enskild väg som delvis går in i en annan kommun ska baseras på den del av vägen som befinner sig inom den egna kommunen.
  • Arbetet får inte vara genomfört eller ha påbörjats.

Finansiering

Trafikverket står för upp till 70% av den totala kostnaden, medan de kvarstående 30% delas upp så att kommunen bidrar med upp till 15%. Resterande kostnad ansvarar samfällighetsföreningar för att täcka.

Ansökan

Ansökan sker via Uppvidinge kommuns e-tjänst alternativt genom att kontakta Samhällsserviceförvaltningen. Ansökan ska omfatta dels tekniska och ekonomiska underlag.

Följande dokument ska bifogas ansökan:

  • Beslut om särskilt driftbidrag från Trafikverket.
  • Kostnadsberäkning från utföraren.
  • Karta, som markerar var åtgärden ska utföras, för lokalisering.
  • Uppgifter om vem som är ordförande, kassör och revisor, dels bokslut och revisionsutlåtande från närmast föregående år och årets årsmötesprotokoll.
  • Ansökan måste beviljas innan arbetet påbörjas.
  • Bidrag kan bara sökas det år som åtgärden utförs.

Ansökningsperiod

Ansökan om bidrag till särskild drift av väg (beläggningsförnyelse eller förbättring) ska vara lämnad till Uppvidinge Kommun senast 2 maj aktuellt utförande år.

Beslut

Bidrag beviljas av Kommunstyrelsens tekniska utskott i mån av tillgång på ekonomiska medel och angelägenhetsgrad. I de fall som tekniska utskottets medel är slut lämnas ansökan över till Kommunstyrelsen för beslut och vid bifall tillskjuter Kommunstyrelsen medel.

Redovisning och utbetalning

Slutredovisning lämnas till Tekniska avdelningen på Uppvidinge kommun senast tre (3) månader efter att Trafikverket gjort en godkänd slutbesiktning av åtgärden.

Följande dokument ska bifogas slutredovisningen:

  • Kostnadssamanställning med fakturakopior.
  • Slutbesiktningsprotokoll från Trafikverket.
  • Utbetalningen sker till angivet bankgiro alternativt kontonummer för väghållaren så snart som slutredovisningen har behandlats av kommunen.

Informationsmöte

Samtliga vägföreningar kommer att kallas till ett gemensamt informationsmöte där kommunen redogör för de nya villkoren, samt hur ansökningsprocessen fungerar. Vid detta möte presenteras även budget, kostnader och förväntade intäkter för att skapa en tydlig översikt av det.

Lyssna